torstai 11. joulukuuta 2014

IHMISTEN EDESSÄ

Olen viimeisen viikon opiskellut julkista esiintymistä ja puhumista Työväen Kansanopisto Murikassa. Kaikki tehtävät olen  tehnyt tunnollisesti eli pitänyt puheita luokan edessä ja muutenkin pyrkinyt olemaan aktiivinen oppilas antamaan myönteistä palautetta muille oppilaille. Julkisia esiintymisiä on harjoitusmielessä ollut useita ja olen havainnut olevani enemmän kirjoittaja kuin puhuja. En silti kadu kurssille tuloani, esiintymiskammoni on esiintymiskokemuksen myötä vähentynyt ja tiedän nyt pystyväni pitämään puheen ihmisten edessä, vaikka en siitä juurikaan nauti. Harjoitusta julkisiin esiintymisiin tulin Murikasta hakemaankin.

Tänään oli eräänlainen loppukoe, jokainen piti puheen taikka esitelmän parinkymmenen hengen luokan edessä, ja puhe nauhoitettiin. Itse pidin esitelmän egyptinitalialaisesta laulajasta Dalidasta, josta olen myös tänne kirjoittanut tekstin nimeltä "Miss Egypti". Onnistuin puhumaan seitsemisen minuuttia, mikä on minulta pitkä saavutus, vaikka puheen laatu onkin tärkeämpi kuin pituus. Peruskoulussa minulle kyllä opetettiin toista, mistä syystä julkinen esiintyminen on minulle kauhistus. Nauhoitetusta loppukoepuheesta vielä sen verran, että itse puheen pitäminen ei tuottanut vaikeuksia mutta sitä oli tuskallista katsella videolta vaikkei siinä vikoja juuri ollutkaan.

Puheeni herätti keskustelua ja sain kiitosta. Äänei sanottiin sopivan hyvin vaikkapa satujen kertomiseen lapsille, radioon tai äänikirjojen lukemiseen.  On kyllä myönnettävä, että puheen kirjoittaminen ei riitä; sitä on myös etukäteen harjoiteltava. Harjoitus tekee mestarin, kuten tavataan sanoa. Pistän siis korvan taakse: Harjoittele ja harjoittele paljon etukäteen. Jos menee kylmiltään puhumaan, sen yleisö huomaa ja harjoiteltua puhetta on kuulijoittenkin mukavampi seurata.

Tämä on neljäs Murikan kurssini reilun vuoden sisällä ja olen viihtynyt loistavasti kuten aiemminkin. Porukka on ystävällistä, ruoka erinomaista ja harvaan kouluun olen tullut yhtä mielelläni. Uusia kursseja olen jo alkanut etsiä.  Muutama käymätön on sellainen ettei tarvitse olla Metalliliiton virkailija vaan muutkin voivat hakea. Ja kuten aiemmillakin kursseilla, intoni aktivoitua metalliliittolaisena on kasvanut.

Baarimestari Muusi jäi kesällä eläkkeelle, mikä on sinällään sääli mutta onpa hänellä pitkä työura takanaan. Toivotan Muusille hyviä eläkepäiviä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti