JÄRKEÄ TAAKANJAKOON
Eurooppaan
virtaa noin puoli miljoonaa turvapaikanhakijaa joka vuosi, ja he
kuormittavat varsinkin Välimeren rantavaltioita ja muita Unionin
eteläisten ulkorajojen maita. Tästä syystä Euroopan Unioni haluaa jakaa
turvapaikanhakijoista koituvan taakan tasaisemmin Unionin
jäsenvaltioitten kesken. Aloitustarjous on 20.000 turvapaikanhakijaa
jaettuna eri kriteerein 28 EU-maan kesken ja mahdollisuus hakea
turvapaikkaa jo Afrikassa.
Ajatus on kaunis ja teoriassa
toimiva, mutta käytännössä se on kammottava virhe. Ensinnäkin, kun sana
Eurooppaan pääsyn helpottumisesta leviää, maahantulevien
turvapaikanhakijoitten määrä nousee. Ensi alkuun 20.000 ihmistä riittää
helpottamaan tilannetta, mutta seuraavana vuonna lukua pitäisi nostaa ja
myöhemmin ihmisvirran kasvaessa nostaa vielä lisää. Taakanjako siis
vain pahentaa tilannetta, eikä paranna sitä.
Toiseksi,
Euroopassa on vapaa liikkuvuus. Maahantulijat eivät jää sinne, mistä
saavat oleskeluluvan taakanjaon nimissä. Heti kun mahdollista, he
siirtyvät sinne mistä uskovat saavansa parhaan mahdollisen elämän
mahdollisimman helpolla. Eli sinne, missä on maanmiehiä ja koska töitä
ei Euroopassa juurikaan ole, sinne missä on paras mahdollinen
sosiaaliturva. Ruotsi, ja siinä sivussa Suomi ollevat listan kärjessä.
Maailman
köyhyys ei ratkea sillä, että siirretään köyhät rikkaisiin maihin.
Maahantulijoista koituva taakanjako hoitaa oiretta, ei tautia eikä
ratkaise mitään vaan siirtää köyhien, sotivien maitten ongelmat
Eurooppaan. Kehitysmaalaisia on autettava kehitysmaissa, sillä siellä
vähälläkin rahalla saadaan enemmän aikaiseksi kuin antamalla ympäristöä
kuormittava länsimainen elintaso vastikkeetta kaikille oveen
koputtaville.
Suomi ei ole maailman Kela ja Suomen tulee ajatella ensisijassa suomalaisten hyvinvointia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti